GEZONDE LEEFSTIJL

Vincent Hesselink

Wij hebben een holistische visie op de gezondheid van de mens. Dat wil zeggen wij zijn van mening dat meerdere factoren van invloed zijn op onze gezondheid. Gezondheid hangt niet af van de toestand van slechts één orgaan of wervel, maar van het optimaal functioneren en samenwerken van alle systemen in ons lichaam en onze psychische toestand. De basis voor een goede gezondheid is een gezonde leefstijl. Dit heeft u grotendeels zelf in de hand.

Gezond bewegen

Een gezonde leefstijl bestaat uit meerdere onderdelen. De belangrijkste zijn een dagelijkse portie bewegen en twee of drie keer per week intensief belastende activiteiten ondernemen. Hoe meer u beweegt, hoe langer u leeft. Dit hoeft niet per se sport te zijn, maar de hartslag moet wel flink omhoog en de spieren aangesproken. Gezonde activiteiten zijn yoga, krachttraining, gymnastiek, wandelen, tuinieren, hardlopen, zwemmen, fietsen en diverse vormen van fitness. Het tegengestelde geldt voor zitten. Probeer zitten te verminderen en ga staan of lopen als dat ook kan. Denk aan werken aan een statafel of lopend vergaderen.

Gezonde voeding

Voeding is extreem belangrijk, het is de brandstof voor ons lichaam en onze hersenen. Helaas is het voedsel dat in de supermarkt wordt aangeboden overwegend ongezond en ziekmakend. Ondanks onze hoge welvaart nemen chronische ziekten nog steeds toe en is onze “gezondheidszorg” bijna onbetaalbaar geworden. Dit komt voor het grootste deel op rekening van de voedselketen. Om te begrijpen wat gezonde voeding is leest u mijn artikel “Basisregels gezonde voeding”. Echt gezond eten is namelijk niet zo vanzelfsprekend als u denkt.

Gezonde geest

“Een gezonde geest in een gezond lichaam” is een bekend gezegde en geeft al aan dat onze psychische toestand ook een rol speelt. Met name chronische stress door bijvoorbeeld onverwerkte trauma's, slepende conflicten, familieruzies, gestoorde arbeidsverhoudingen zijn ziekmakend. Ook hier kunt u veel zelf aan verbeteren. Soms is hulp van een psycholoog, psychotherapeut of coach nodig. Overigens hebben voeding en gezond bewegen ook weer effect op de hersenen en het psychisch welzijn.

Voldoende slaap

Slaap heeft een belangrijke functie voor onze gezondheid. Het dient om te herstellen van lichamelijke en geestelijke inspanningen en voor het verwerken van emoties. U heeft gemiddeld 8 uur slaap nodig. Niemand kan langdurig met minder slaap toe zonder gezondheidsschade op te lopen. Structureel te weinig slaap leidt tot hormonale verstoringen, depressieve klachten, overgewicht en kan kan zelfs ernstige ziektes zoals kanker in de hand werken. De kwaliteit van uw slaap is ook van belang. Uw kamer moet pikkedonker zijn en zo stil mogelijk. Ook moeten er geen elektrisch apparaten en telefoons naast uw bed staan. Voor een goede slaap moet u 2 uur voor het naar bed gaan niet meer naar een beeldscherm kijken en na het avondeten geen koolhydraten meer eten.

Sociale contacten

Het functioneren in sociale verbanden is weer een andere factor die gunstig is voor de gezondheid. Denk hierbij niet alleen aan gezin, familie en werk maar ook aan verenigingsleven, vrijwilligerswerk, kerkgemeenschap of sportclub.

Creativiteit en muziek luisteren

Creatieve en culturele activiteiten zijn ook gezondheidsbevorderend, zoals muziek maken, schilderen, dansen, fotograferen etc. Luisteren naar klassieke muziek is ook goed voor uw gezondheid.

Levenslang leren

Voor een gezonde ontwikkeling en onderhoud van onze hersenen is het van belang om op alle leeftijden te lezen en te studeren. Dit geldt ook voor het leren van nieuwe vaardigheden zoals een sport, spel, dans, een muziekstuk, een nieuwe taal etc. Juist ook voor ouderen is het erg belangrijk om zich te blijven ontwikkelen om dementie te voorkomen.

Competitie sport?

Ten slotte blijft de vraag hoe gezond competitie sport is. Naast de genoemde gunstige effecten van regelmatig intensief bewegen heeft het als nadeel de vele blessures die er door worden veroorzaakt. Verder is de vraag of het gezond is om naast een hoog competitieve werkomgeving in de vrije tijd ook weer een vorm van competitie te bedrijven.

Time management en ontspanning

De manier hoe u met uw tijd omgaat heeft een groot effect op uw gezondheid. Tijd is ons meest kostbare bezit. Alles is vervangbaar maar tijd kunnen we maar een keer gebruiken en komt nooit meer terug. We krijgen stress van een gevoel van tijd tekort hebben of als we tijd niet goed besteden. Daarom is het voor uw gezondheid van groot belang om zorgvuldig met uw tijd om te gaan, goed te plannen en geen tijd te besteden aan voor u zinloze dingen. Ook is het belangrijk om regelmatig te ontspannen en lol te maken.

Andere gezonde leefstijl factoren

Er zijn nog diverse andere manieren waarop we onze gezondheid kunnen bevorderen. Het meest bekend en onderzocht is meditatie. Ook een goede ademhaling heeft effect op de gezondheid. Vasten, af en toe een of meerdere dagen niet eten bevordert de herstelmechanismen in ons lichaam en kan zelfs de kans op kanker verminderen. Blootstelling aan koude is ook gunstig. Denk hierbij aan koud douchen, zwemmen in koud water of het nemen van een ijsbad.