Versterk je immuunsysteem tegen het coronavirus met deze adviezen

Handleiding voor het versterken van je immuunsysteem

Door Vincent Hesselink, arts

Sinds februari 2020 zijn we in de ban van het corona virus (of covid-19 of SARS-CoV-2). We worden overspoeld met berichten over de gevaren die we lopen. Diverse meer of minder draconische maatregelen zijn van kracht zoals de social distancing, sluiten van bedrijven, horeca, cultuursector en het huisarrest in de vorm van een avondklok. De economie is ten dele tot stilstand gekomen en veel mensen zitten zonder inkomen en ondernemers dreigen failliet te gaan. Kortom er heerst veel angst voor onze gezondheid en ons inkomen en burgerrechten worden ingeperkt.

Onze praktijk gaat door maar met beperkende maatregelen. We hanteren een speciaal hygiëne protocol. We vragen mensen die ziekteverschijnselen hebben of die recent contact gehad hebben met een corona patiënt om thuis te blijven.
Om mijn patiënten en andere belangstellenden te helpen om zich te wapenen tegen een virusinfectie en vooral het coronavirus dat nu rondgaat heb ik een handleiding geschreven. De adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijke studies.

Samenvatting
Wat kunnen we zelf doen om ons lichaam zo goed mogelijk voor te bereiden op het coronavirus waar we allemaal een keer tegen aan zullen lopen, met of zonder vaccin. Daarom hierbij een handleiding hoe we onze weerstand en ons immuunsysteem zo sterk mogelijk kunnen maken.

Voorkomen van besmetting
Houdt afstand, 1,5m.
Spreek af bij voorkeur in de buitenlucht, in de buitenlucht is de kans op besmetting minimaal.

De meeste besmettingen treden op in kleine ongeventileerde ruimtes waar meerdere mensen samen zijn. Zorg voor goede ventilatie, zet regelmatig ramen en deuren even open. 

Onze psyche
• Verminder angst en stress.
• Lees en kijk weinig naar het nieuws, dit is meestal negatief en veroorzaakt angst.
• Zorg voor dagelijkse ontspanning door bijvoorbeeld wandelen, mediteren, yoga of ontspanningsoefeningen.
• Breng je financiële situatie in kaart, onzekerheid hierover geeft stress.

Voeding
• Onze darmbacteriën bepalen onze weerstand tegen virussen.
• Eet en drink zo gezond mogelijk, vermijdt ongezond eten.
• Eet overwegend plantaardig, onbewerkt, liefst biologisch.
• Eet en drink geen suikerhoudende dingen.
• Eet en drink weinig vlees en zuivel.
• Voedsel met anti-ontsteking eigenschappen zijn gember, kurkuma en groene thee.
• Eet gefermenteerd voedsel voor goede darmbacteriën.

Supplementen
• Vitamine D3, 5000-10.000 ie/dag
• Vitamine C, 4 x 200-500mg /dag
• Zink, 15mg/dag

Slaap
• Minimaal 7 uur per nacht, optimaal is 8-9 uur.
• Slaap in een donkere, stille kamer zonder elektronica.
• Koffie, alcohol, koolhydraten in de avond en beeldschermen storen de slaap.

Gezond bewegen
• Matige inspanning minimaal een uur per dag, meer is beter.
• Wandelen is het beste.
• Fietsen, zwemmen, tuinieren en joggen met een lage hartslag, zijn ook goed.
• Zwaar trainen en duursporten verhogen stress en verlagen onze weerstand.
• Het gaat om verhogen van onze weerstand en NIET om een prestatie te leveren!

Niet roken
• Spreekt voor zich.

Diversen
• Vasten versterkt ons immuunsysteem.
• Tijdsbeperkt eten ook maar is makkelijker toe te passen.
• Bepaalde ademhalingsoefeningen en koud douchen hebben mogelijk effect.

(meer…)

Leefstijl adviezen bij borstkanker

Een handleiding om je overlevingskans te vergroten met verandering van leefstijl

Wekelijks zie ik in mijn praktijk vrouwen die de diagnose borstkanker hebben gekregen. Ook in de privésfeer heb ik er een aantal keer mee te maken gehad. Dit komt omdat Nederland nummer een in de wereld is met vrouwen die borstkanker krijgen. Een op de 7 vrouwen in Nederland krijgt borstkanker, dat is een ongelofelijk getal. In de afgelopen 25 jaar is het aantal gevallen met 80% toegenomen. De standaardbehandeling in Nederland bestaat uit operatie, bestraling, chemotherapie en hormoonbehandeling. Andere behandelingen worden meestal niet aangeboden. De overlevingskans van vrouwen met de diagnose is verbeterd, maar de kans op terugkeer van de kanker en sterfte is nog steeds aanzienlijk. Wat mij hogelijk verbaast is dat in de Nederlandse medische wereld waar ik ook deel van uit maak zelden de vraag wordt gesteld hoe het mogelijk is dat borstkanker zo sterk toeneemt en wat de oorzaak van de ziekte is. Er wordt weinig gedaan aan preventie, maar met name aan vroeg detectie met mammografie wat een deel van de stijging verklaart. Ook worden er geen adviezen gegeven aan vrouwen die zijn behandeld hoe ze kunnen voorkomen dat de borstkanker terugkomt.

Wat mij hogelijk verbaast is dat in de Nederlandse medische wereld waar ik ook deel van uit maak zelden de vraag wordt gesteld hoe het mogelijk is dat borstkanker zo sterk toeneemt en wat de oorzaak van de ziekte is. Er wordt weinig gedaan aan preventie, maar met name aan vroegdetectie met mammografie wat een deel van de stijging verklaart. Ook worden er geen adviezen gegeven aan vrouwen die zijn behandeld hoe ze met leefstijl verandering kunnen voorkomen dat de borstkanker terugkomt.

Ik heb me in de afgelopen jaren verdiept in de oorzaken en mogelijke preventie van diverse soorten kanker. In dit artikel wil ik alle leefstijlfactoren op een rij zetten waarmee je de kans op terugkeer van borstkanker aanzienlijk kunt verkleinen. Deze factoren helpen ook om te voorkomen dat vrouwen überhaupt borstkanker krijgen. Dit geldt ook voor de kleine groep vrouwen met genetische aanleg. Voor al deze adviezen zijn er wetenschappelijke bewijzen. De hieronder beschreven leefstijl adviezen hebben ook een gunstig effect op diverse andere vormen van kanker.

Veranderingen in de samenleving, het milieu en onze leefstijl

Wat zijn de belangrijkste veranderingen die mogelijk borstkanker kunnen veroorzaken? Voeding, chemische stoffen in de leefomgeving, lucht-, water- en bodemvervuiling, weinig bewegen, veel beeldschermen, straling. Pilgebruik, langdurig gebruik van andere geneesmiddelen, hormoon verstorende stoffen in landbouwgif en plastics. Psychische klachten door chronische stress, trauma, conflict, onzekerheid. Roken, alcohol en drugs.

(meer…)

Artikel in Sneekweekbijlage van Sneeker Nieuwsblad over ZeilenZonderRugpijn

Blessurevrij een halve marathon lopen

Door Vincent Hesselink, arts

Toenemend aantal hardlopers met blessures
De laatste twee jaar zien we steeds meer patiënten in onze praktijk die hardlopen of willen beginnen met hardlopen. Dit lijkt mede te komen door de populaire marathon rond het Sneekermeer, @mar-athon. Ze komen met blessures die door het hardlopen zijn veroorzaakt of die ze al hadden als gevolg van een andere oorzaak. Denk hierbij aan rugpijn, kniepijn, liesblessures, heupklachten, runners knee, achillespeesontstekingen, shin splintz, fascitis plantaris, hielspoor etc.
Dit was voor mij de trigger om uit te gaan zoeken of hardlopen wel gezond is en hoe je het dan moet aanpakken om zonder blijvende schade een halve marathon te lopen, 23.760 stappen rennen zonder geblesseerd te raken is een hele uitdaging. Hoe krijg je een beter antwoord dan door het zelf uit te proberen.

(meer…)

Een mijlpaal om even bij stil te staan, onze praktijk bestaat 15 jaar!!!

Een nieuwe praktijk uit het niets gestart

Deze week is het precies 15 jaar geleden dat ik onze praktijk ben gestart. Geen beter moment dan op 1 januari van de nieuwe eeuw. In de blogpost wil ik terugkijken op deze boeiende en leerzame fase van mijn leven en mijn dankbaarheid uitspreken voor alles wat het mij en onze patiënten heeft gebracht.

(meer…)

Lopen om 100 jaar te worden met een fit lijf en scherpe geest

Door Vincent Hesselink, arts 

Dit weekend ga ik met een Duitse vriend en collega manueel arts een deel van de de Rotharsteig lopen. Een beroemde wandelroute van 150 km door het Sauerland. Dit is een fantastische belevenis. In 4 uur rijden ben je in het Sauerland, een prachtig landschap met heuvels en kleine bergen. “s Winters wordt hier ook geskied. Je slaat drie gezondheidsvliegen in een klap:

1/ lopen in de bergen

2/ je bent in de ongerepte natuur

3/ je bent in een volkomen andere omgeving, niet ver van huis.

Van alle dingen die je kunt doen om je gezondheid enorm te verbeteren staat wandelen in de top drie. Sinds de oertijd hebben mensen zich voornamelijk te voet verplaatst, paard-, ezel- olifant rijden was voor de happy few. Pas 4000 jaar geleden werd het wiel uitgevonden en konden er wagens worden gemaakt. Toch bleef de benenwagen voor de meeste mensen het belangrijkste middel om zich te verplaatsen. Daarom gedijt ons bewegingsstelsel het beste bij wandelen. Onze hersenen herkennen deze beweging als het meest normaal en daarom is voor het herstellen van ziektes en blessures lopen de beste remedie. Patiënten in onze praktijk weten dat ik aan iedereen vraag hoeveel ze bewegen en dat ik vaak adviseer om te gaan wandelen.

(meer…)

Whiplash, oorzaken, gevolgen en behandeling

Door Vincent Hesselink, arts

Bij het woord whiplash denken de meeste mensen aan de akelige gevolgen van een aanrijding van achteren, en artsen denken aan patiënten waar ze geen raad mee weten. En dat klopt inderdaad. Ongeveer 15000 mensen per jaar in Nederland hebben een verkeersongeval waarbij ze een whiplash oplopen waarvan 20-30% chronische klachten overhoudt. Deze mensen zijn vaak ernstig geïnvalideerd terwijl de omgeving weinig begrip kan opbrengen omdat er aan het uiterlijk weinig is te zien. Dit lijdt ook regelmatig tot conflicten over werk en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. De problemen zijn meestal niet enkelvoudig van aard, maar door meerdere factoren bepaald. Patiënten hebben pijn, beperkingen, hersenfunctiestoornissen en zijn emotioneel veranderd. Gezien de ernst en de complexiteit van deze klachten is het behandelen van patiënten met een whiplash niet eenvoudig. De behandeling vraagt tijd en geduld. We hebben in onze praktijk een speciale aanpak ontwikkeld die in de afgelopen jaren veel patiënten heeft geholpen.

(meer…)

Behandeling van artrose

Door Vincent Hesselink, arts
 
shutterstock_40954756_bew kopie
Bijna dagelijks zie ik een patiënt op mijn spreekuur die een vorm van artrose heeft. Dat is ook logisch want naar schatting hebben ruim 1 miljoen Nederlanders artrose. Artrose heeft meerdere verschijningsvormen en oorzaken. In dit artikel leg ik uit wat artrose is, wat de oorzaken zijn, de rol van voeding en beweging en ten slotte een behandeladvies. U kunt er vooral zelf heel veel aan doen.

(meer…)

Brood eten, glutenintolerantie en coeliakie

 Door Vincent Hesselink, arts

Brood eten is niet zo gezond als we denken

Een aantal jaren geleden kwam ik op het spoor van een fenomeen in de geneeskunde dat in Nederland (vooral onder artsen) nog maar weinig bekend is. Ik las in artikelen van Amerikaanse en Duitse artsen en bloggers dat brood eten misschien wel niet zo gezond is als we denken. Sindsdien herken ik dagelijks mensen op mijn spreekuur die een zogenaamde “glutenovergevoeligheid” hebben.

(meer…)

OrthoManuele geneeskunde, een succesvolle behandelmethode bij moeilijke rug- en nekklachten

Door Vincent Hesselink, arts

Veel mensen hebben klachten die te maken hebben met de wervelkolom, het bekken en de andere gewrichten. Bijvoorbeeld lage rugpijn en nekpijn met of zonder uitstraling in arm of been, hoofdpijn, of schouderpijn. Ondanks vele onderzoeken worden er vaak “geen afwijkingen” gevonden. Er wordt vaak gesproken over “aspecifieke rugklachten” en een diagnose wordt niet gesteld. Ondanks diverse behandelingen en therapieën blijven de klachten bestaan. Er is een groep van ruim zeventig artsen in Nederland die zich heeft gespecialiseerd in deze vaak nog onbegrepen klachten van het bewegingsapparaat: de artsen voor OrthoManuele Geneeskunde. Ze zijn aangesloten bij de NVOMG.

(meer…)

Artikel in het tijdschrift Ode door Vincent Hesselink, september 2012

In september 2012 had ik de eer om een commentaar te mogen schrijven in het tijdschrift ODE dat tegenwoordig The Optimist heet. Mijn artikel was een oproep aan de politiek om de BTW vrijstelling voor alle medische vakken in stand te houden, dus ook voor alternatieve geneeskunde.

Artikel in Waterkampioen over ergonomie aan boord

In juni 2012 heb ik met Jim Post een artikel geschreven voor het tijdschrift Waterkampioen over ergonomie aan boord van zeil- en motorboten. De titel was:  “goede zit, goede vaart”. Aanvankelijk was het idee om aan boord van verschillende boten opnames te maken maar dat zou toch te veel werk en organisatie kosten. Daarom werd besloten om met behulp van poppetjes ergonomische poses uit te beelden. Hiervoor werd mijn spreekkamer omgebouwd tot een fotostudio. De bekende watersportfotograaf Bertel kolthof maakte de foto’s. Hierbij een link naar het artikel.

Basisregels gezonde voeding

Bescherm jezelf tegen ziekte, val fluitend af en voel je topfit!

Door Vincent Hesselink, arts

P1030828

Gezond eten doe je met boeren verstand, eet voedsel dat voor de mens geschikt is

Dat is het voedsel waar we in de loop van 2 miljoen jaar genetisch op aangepast zijn. Als verzamelaar en jager hebben we altijd voedsel gegeten dat we in onze directe omgeving konden bemachtigen. We aten het overwegend in onbewerkte staat.

Dit voedsel bestond uit planten, kruiden, fruit, zaden, noten, wortels, knollen, eieren, paddenstoelen en in mindere mate vlees, schaaldieren en vis. Met deze regel in het achterhoofd is het vrij eenvoudig om te begrijpen

wat je moet kiezen. Vrijwel alle industriële bewerking zoals raffinage, zuivering en verfijning van voedsel maakt het kwalitatief slechter, voedingsstoffen gaan verloren en chemische stoffen (smaak-, geur-, kleurstoffen) worden er aan toegevoegd.

Giftigheid: Effect = Duur X Concentratie van blootstelling

Elke dag een heel klein beetje ongezond is na een aantal jaren ziekmakend net zoals eenmalig een hoge dosis van een ongezonde of giftige stof. Wees dus vooral kritisch op het eten en drinken dat u dagelijks nuttigt.

Een  keer  per  jaar  McDonald’s  kan  weinig  kwaad,  een  keer  per  week  is  ronduit ongezond.  Niet  alle  groente  en  fruit   wordt met evenveel bestrijdingsmiddelen geproduceerd. Als er veel nodig is voor de teelt dan is goed wassen en schillen een must en kun je het beter minder vaak eten.

Beklimming van de berg Ararat; feiten en cijfers

Door Vincent Hesselink, arts
Ruim 2 maand na mijn beklimming van de berg Ararat heb ik eindelijk tijd om alle feiten eens op een rijtje te zetten. In deze post beperk ik me alleen tot feiten die vanuit training- en voedingsoogpunt interessant zijn. Dit zijn de links naar mijn toegepaste training en voeding. Ik ben 6 maand voor de beklimming met specifieke training begonnen.
Dag 0
29 mei 2011 Inchecken hotel in plaatsje Dogubayazit op 30 km van de Iraanse grens en 2000m hoogte.
Rusthartslag 63 spm.
Dag1
30 mei Met busje naar de voet van de berg gebracht op 2170m.
Eerste trip in rustig tempo lopen naar basecamp op 3176m. Gemiddelde hartslag rond 130 spm bij toename helling naar 140 en bij echt stijl naar 150. Dan stilstaan tot hartslag weer onder 140 zakt.
Totaal ongeveer 4 uur gelopen/geklommen.
(meer…)

Hoe onderhoudt een zeiler in de winter zijn conditie?

 Door Vincent Hesselink, arts


Onderzoek naar Nederlandse zeilers
De Nederlandse zeiler is niet te definiëren. Zijn en haar activiteiten en ambities lopen uiteen van zeer recreatief tot fanatiek wedstrijdzeilen en van dagtripjes op de plas tot lange zeereizen.
Voor al die verschillende activiteiten heb je een andere fysieke gesteldheid nodig. De zeilboot is een perfecte omgeving om je rug te overbelasten en te forceren.  Sinds 5 jaar onderzoek en behandel ik zeilers met rugklachten en hernia’s. Zij willen weer zeilen maar worden beperkt door hun rugprobleem. Ik wil ook gezonde zeilers preventieve adviezen geven. Daarom ben ik nieuwsgierig wat jij als zeiler in de winter doet om je conditie op peil te houden of te verbeteren en of je traint voor je geliefde zeilsport of voor je gezondheid in het algemeen. Om hier meer zicht op te krijgen wil ik je een paar vragen stellen. Daarna zal ik beschrijven wat ik zelf in de winter doe aan gerichte training.

(meer…)

Training voor beklimming Ararat, leermomenten van de eerste bergwandelingen

Door Vincent Hesselink, arts

Tijdens een korte vakantie met het gezin in het plaatsje Willingen in het Sauerland had ik de gelegenheid om voor het eerste echt een stukje bergop (en af) te lopen. Een prima gelegenheid om de nieuwe bergschoenen uit te proberen op een scheve ondergrond. In de ochtend mijn dochters geholpen met hun skilessen en zelf nog een beetje geskied. ’s Middags een bergje pakken.  Vanuit het dorp naar de hoogste top in de omgeving, de Ettelsberg gelopen. Dit duurde ongeveer 45 minuten en was behoorlijk steil.  Zoals ik al eerder schreef heb ik geen enkele wandelervaring laat staan in de bergen. Leerzaam. Het is de kunst om in een laag maar gestaag tempo naar boven te lopen. Een aardige graadmeter is dat je nog door de neus moet kunnen blijven ademen anders loop je te hard. Ik heb gemerkt dat als je recht omhoog gaat de schoenen lekker zitten, maar zodra je schuin omhoog loopt of parallel aan de berg dan ontstaat er een onaangename druk op de zijkant van de voorvoet. Dit voelt zo hard dat ik me niet kan voorstellen dat dit flexibeler gaat worden als de schoenen langer zijn ingelopen. Het meerlagenpak dat ik heb gekocht voor de Ararat voldoet goed. Het is van het merk Peak Performance en gemaakt van een “three layer Goretex”. Daaronder een polyester dons jak vervolgens een dunne fleece en op het lijf een thermo hemd en lange onderbroek. Veel ritsen zodat je bergop alles open kunt zetten om te koelen en bij kou tijdens het skiën met alles dicht heel warm zonder zweterig te worden.

(meer…)

Nieuwe kistjes gekocht en uitgetest plus een bijzondere oefening

Door Vincent Hesselink, arts

Vorige week ben ik helemaal naar Woerden (of all places) gereden. Daar zouden ze bij “de Zwerfkei” de grootste collectie loop- en bergschoenen hebben. Na een uur passen kwam ik er achter dat ze veel hadden maar erg weinig in mijn maat en met aangename pasvorm. Uiteindelijk een paar Meindl uit de D categorie gekozen met een extra inlegzool. Ze moeten geschikt zijn om stijgijzers  onder te binden want het laatste deel van de tocht naar de top van de Ararat gaat over een gletsjer.

(meer…)

Wat zoekt een zeiler op een 5137 meter hoge berg?

Door Vincent Hesselink, arts

Wat haalt een zeiler in zijn hoofd om midden in het zeilseizoen een berg te gaan beklimmen? En meteen een berg van 5137 meter hoog, een afmeting die je in de Alpen niet vindt.

Een paar maand geleden toen de bootjes op de kant gingen werd ik door mijn vriend Taco gevraagd of ik mee wilde met zijn nieuwste avontuur. Het beklimmen van de berg Ararat in oost Turkije in juni 2011. Hij heeft met een groepje vrienden in de afgelopen jaren diverse sportieve uitjes gemaakt om even te luchten. Kilimanjaro, New York marathon en vorig jaar het charity event Alpe d’Huzes. Hij had me al eerder gevraagd, maar steeds meende ik andere dingen in mijn schaarse vrije tijd te moeten doen, zeilen bijvoorbeeld. Het passeren van de gevoelige drempel van 50 jaar heeft me echter van strategie doen veranderen. Je bent in het beste geval op de helft van je leven en komt tot de conclusie dat tijd je meest kostbare goed is.  (meer…)

Oktoberraces 2010 Fine Fleur, strakke boathandling

 Door Vincent Hesselink, arts

P1010395

In oktober was ik uitgenodigd om mee te zeilen op de X 40 Fine Fleur van Ronald van Klooster. De jaarlijkse oktoberraces bij Hindelopen. Licht weer, ideale condities voor deze X 40. In de loop van de dag steeds meer zon mooier zeilweer voor oktober was niet denkbaar. Leuk om weer eens full crew te racen. Ook een goede gelegenheid om de core stability van deze bemanning te observeren. Ervaring die ik weer kan gebruiken voor het verbeteren van mijn zeiltrainingen voor mijn programma van ZeilenZonderRugpijn.
Ik kon alleen de zaterdagwedstrijd meevaren. Er was niet zo veel wind dus alles was goed onder controle. Als de krachten groter worden en de boathandling kritischer dan komen de zwakke punten van een zeiler beter aan het licht. Dan valt iemand terug op zijn basale bewegingspatroon en kun je goed waarnemen of daar fouten in zitten die blessures kunnen veroorzaken zoals rugklachten. Bekijk onderstaande video van de race.

P1010356 - versie 2

200 mijls race SOLO 2010

 Verslag 200 mijls solorace door Vincent Hesselink

Pogo 850 Muckle Flugga

 

22 september

’s Ochtends vroeg na een prachtige avond met veel gezelligheid in de haven van Durgerdam is het eindelijk zover. We varen een voor een als bij admiraal zeilen de haven van uit richting de startlijn.
Nog voor de start een tegenslag.  Motor draait alleen nog stationair en op het laagste toerental voor- en achteruit. Gisteren olie in staartstuk saildrive bijgevuld. Overvuld. Geprobeerd om de olie er weer uit te zuigen. Kennelijk was dit niet genoeg.
Om 7.15 u direct naast de startlijn voor anker om nog verder olie uit de saildrive te zuigen. Slangetje smaakt steeds viezer, net geen olie in de mond gekregen. Daarna nog steeds onmogelijk om gas te geven. Toch anker op en klaar maken voor de race. Het is tenslotte een zeilwedstrijd. Boeg spriet uit, genaker aangeslagen. Onder vol tuig rond acht uur gestart. In de consternatie start tijd vergeten te noteren. De GPS tracker lost dit wel op, neem ik aan. Na 30 min varen alles op orde.
Tijd voor mijn tune van de race: Maggot Brain van Funcadelic. Ik passeer het paard van Marken samen met gele tweemaster van Adriaan van Berkel en Pim Schulp op X312.

Prachtig schouwspel, dertig spinakers (helaas) voor de boeg. (meer…)

Artikel Vincent Hesselink en ZeilenZonderRugpijn in tijdschrift Yachtvision

Kort na de start van ons programma ZeilenZonderRugpijn hebben we met Henriette Kuipers, journalist een artikel gemaakt. We deden een fotoshoot op het IJsselmeer met een proefpatiënt.

 

artikel vincent hesselink in yachtvision